Welkom in de wondere wereld die Corine heet

donderdag, december 29, 2005

Blamage

Aan de slootkant stond een reiger in het water. Het was duidelijk dat hij zijn avondeten in het oog had. Ik ging langzamer fietsen zodat ik kon zien hoe hij stapje voor stapje zijn prooi besloop. Sierlijk en beheerst tot in zijn tenen. Zijn spiedende blik was strak op de vis gericht, niets anders kreeg zijn aandacht. Langzaam deed hij nog een stap.

Plotseling verdween hij kopje onder, om met veel gefladder en gespetter weer boven te komen. Bij mijn weten hebben vogels geen schaamtegevoel. De uitdrukking op zijn snavel vertelde mij anders. Tegelijkertijd werd mij een vernietigende blik toegeworpen en vloog hij sierlijk weg alsof er niets was gebeurd.

Reigers maken ook wel eens een inschattingsfout, dat moge duidelijk zijn. Maar ja, welke gek maakt er nu een gat midden in de parkvijver?

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mooi om te zien ja, de schaamteloosheid en achteloosheid van zo'n vogel. Menig vijverhouder heeft er slapeloze nachten van...

8:34 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

hahaha....mooie log! de reiger likt zijn wonden in stilte ;)

8:55 p.m.

 
Blogger Gonda said...

Arme reiger...Hij heeft het moeilijk met het vriesweer.
Als het echt vriest zie je altijd heel veel eenden en andere watervogels in en rond een wak. Zo zielig!

9:15 p.m.

 
Blogger CeeBee said...

ja, dat is ook een rotstreek, zo'n gat...

9:46 p.m.

 
Blogger corinepien said...

@Neilz: ja, bij mijn moeder vliegen ze gewoon over het net heen.

@Pascha: ik kan me helaas niet herinneren of hij er geluid bij maakte. Ik moet eerlijk bekennen dat het al een tijdje geleden gebeurd is. Maar ik moet er nog steeds om lachen als ik er aan terug denk.

10:08 p.m.

 
Blogger corinepien said...

@Goentah: ik vraag me dan altijd af of eendjes ook last hebben van koude pootjes...

@Ceebee: ik ben er zelf ook wel eens ingetrapt (letterlijk en figuurlijk dan). Vroegûg

10:09 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

de zwanen bij mij in de vijver voor de deur niet die slapen gewoon in het water met deze kou en vanochtend lag er zelfs een laagje ijs op het water
zij liever dan ik

11:01 p.m.

 
Blogger corinepien said...

@Remco: ik heb het gelukkig nog nooit gezien maar het kan voorkomen dat watervogels 's nachts vastvriezen en dan uiteindelijk omkomen van de honger...

12:14 a.m.

 
Blogger Gwendolin said...

Ik nee aan dta het voor hun te koud is, anders zouden ze dat toch niet doen, dta op het ijs slapen en in het water. wel een stuk veiliger natuurlijk voor die eendjes :)

7:37 a.m.

 

Een reactie posten

<< Home